Billie Eilish'in Yeteneğini 16 Yaşında Kanıtladığı Albüm
Billie Eilish- Don't Smile at Me
8/10
Kayıt, Eilish’in
aslında sarı olan saçlarını griye boyattığı ve tulum gibi farklı kıyafetleri
giymeyi tercih ettiği orijinal imajını destekler karakterde (Bkz: Fenomen
Instagram hesabı). EP, günümüz indie-pop furyasında sürüyle üreyen “arkaya
hip-hop beatleri konularak ortalama üstü bir ses ile içi boş aşk şarkısı
söyleme” modasını oldukça orijinal bir açıdan ele alıyor. Öncelikle, şarkıların
neredeyse hepsi birer hit potansiyeli. Bunu sağlayan ise Finneas O’Connell’ın
kaleminin ve bestelerinin yanında, arka plandaki prodüktörlüğü. Abisi gerçekten
-Glee’de oynadığı günlere nazaran- farklı prodüksiyonlu işlere imza atıyor. Özellikle
batıdaki singer-songwriter kültürü ve günümüzün indie-pop’unu birbirinin içine çok
olgun bir şekilde harmanlıyor.
Eilish’in bu
kaydının altyapı ve düzenlemelerinin başarısının yanında, şarkı sözlerine
verdiği önem ise gerçekten hiç de bu yüzyıla ait değil: Günümüzdeki çoğu pop parçasının
sözlerinin derinliği neredeyse hiç yok gibi. Herkes beat’lere ve melodilere
kafayı takmış durumda: Etrafımız, “I ain't gon' be cooking all day, I ain't
your mama.” gibi şairane işlerle dolu. Buna rağmen, Eilish’in şuradaki BBC
röportajında da ifade ettiği gibi, şarkı sözleri onun için çok önemli. Ancak,
sözlerin değerinin yeteri kadar ilgi görmediğini düşünüyor ve çoğu dizelerin
artık hep aynı şeyi anlattığını ifade ediyor. Tıpkı “Seni seviyorum ama üzgünüm
çünkü sen beni sevmiyosun vs.” gibi. Sanatçının, şarkı sözlerindeki bu -16
yaşın haliyle üzerinde olan- olgunluğun etkisi ise Lorde’un çok genç yaşta bu
kadar başarılı çıkış yapmasına benzetilebilir.
Kaydın
açılışını yapan COPYCAT, “You're italic, I'm in bold. Call me cocky, watch your
tone.” gibi sözlerle kendinden fazlasıyla emin ve dikkat çekici sözlerle
dinleyiciyi karşılıyor. Ardından gelen idontwannabeyouanymore ise EP’nin
belki de en çok akılda kalan işlerinden biri. Piyanonun, şarkının melankolik
yapısına acayip bir olgunlukla yedirildiği parça, aynı zamanda da sanatçının bu
tarz baladların altından kolayca kalkabileceğini kanıtlıyor. Özellikle,
Eilish’in vokalindeki yükselmelerin ve alçalmaların duygu yoğunluğunun da
etkisiyle muazzam bir doğallıkta olduğunu söylemeliyiz. Parça, aralardaki tempo
değişimleriyle de birlikte kendisini tekrar tekrar dinleten bir güzelliğe
dönüşüyor. Ayrıca şöyle sözlere de sahip, daha ne olsun: “If teardrops could be
bottled. There'd be swimming pools filled by models. Told a tight dress is what
makes you a whore.”
EP’nin en
farklı işlerinden biri olan party favor ise bir telefon sekreteri sesiyle
açılıyor ve Eilish, sevgilisini doğum gününde şu sözlerle terk ediyor: “And I
hate to do this to you on your birthday. Happy birthday by the way... ‘It's not
you it's me’ and all that other bullshit. You know that's bullshit. Dontcha
babe.”. Özellikle, başlarda ukulele eşliğinde şarkıya giriş kısmı ve ardından
bu hikayeye bizi adım adım çekebilmesiyle parça, albümün en değerlilerinden
oluyor. Bir sonraki parça olan bellyache ise şuradan izleyebileceğiniz
klibiyle daha da ayrı bir yere sahip. Kurgusal bi cinayetin ele alındığı şarkı,
nakarat kısmında bir anda giren elektronik altyapılarıyla ve “Maybe it's in the
gutter. Where I left my lover. What an expensive fate. My V is for Vendetta.
Thought that I'd feel better. But now I got a bellyache.” sözleriyle acayip
orijinal bir iş.
Albümün düşük
tempolu güzelliklerinden hostage ise özellikle gitar arpejleriyle ve (tabii
ki yine) sözleriyle dikkat çekiyor: “And let me crawl inside your veins. I'll
build a wall, give you a ball and chain.” gibi betimlemelerle bıkmadan loop’a
alabileceğiniz bir eser. Sanatçının adeta patlamasını sağlayan nakaratıyla ünlü ocean eyes harikasının yanında, my boy, watch ve bu parçanın Vince Staples
destekli trap remake’i &burn de ayrı bir hikayesi olan güzellikler. Kısacası
bu kayıt, her parçasıyla dopdolu olan tekrar tekrar rahatça dinlenebilecek bir
eser. Buna rağmen, albümün idontwannabeyouanymore ağırlığında maalesef sadece
tek bir parça bulundurabilmesi de parçaların aslında hepsinin ironik sözlere
sahip ve kendi içlerinde tek yönlü olduğunu bize gösteriyor. Bu, şarkıcının
kendini geliştirmesi gereken ufak bir nokta; ancak kendisi zaten 16 yaşındaydı,
bunlar çok doğal. Genel olarak ise albüm, Eilish’in bu saf yeteneğini bu
yaşında bütün dünyaya kanıtlayan harika bir başlangıç kaydı!