Yalnız Gecelerinize Dost Olan Bir Albüm
Yüzyüzeyken Konuşuruz- Akustik Travma
7,5/10
2011 yılında 92 doğumlu şarkı
yazarı Kaan Boşnak tarafından akustik bir müzik projesi olarak çıkan Yüzyüzeyken Konuşuruz, parçalarının internette viral olmasıyla tanınmaya başlandı. Daha
sonra Boşnak’ın yanına gitarist Engin Sevik’in de katılımıyla grup statüsünü
alan Yüzyüzeyken Konuşuruz, şu an ise bas gitarda Can Tunaboylu ve davulda Can
Kalyoncu ile birlikte artık ülkenin sayılı topluluklarından biri: Grup, yer yer
psychedelic anlar da içeren indie-folk temalı ilk albümleri Evdekilere Selam (2013)
sayesinde çıkış yaptı. En önemli özellikleri ise bu ülke için fazla orijinal
olan şarkı sözleriydi. Ertesi yıl gelen ikinci kayıt Otoban Sıcağı’nda ise –çoğu
yeni grubun sonraki albümlerinde yaptığı gibi pop’a yönelmeyip- daha deneysel
işlere giren topluluk, kemik kitlesini daha da genişletti.
Grup, üçüncü albümleri Akustik
Travma (2018) ile kaydın başından sonuna kadar büyük yer kaplayan synth’lerle
birlikte daha elektronik bir yola giriyor. Aslında bu yol, Büyük Ev Ablukada’nın
ilk başta Ay Şuram Ağrıyo adı altında akustik konserler verdikten sonra synth
bazlı elektronik art-pop’a yönelen Fırtınayt projesine çok benzer bir evrim.
Hedef kitlesi benzer olan bu iki grup, birbirlerini bu anlamda tamamlıyor gibi.
Bunun dışında, Yüzyüzeyken’in bu kaydının adına ilk başta kanıp daha slow bir
albüm bekleyebilirsiniz; ancak “Akustik Travma” terimi, genellikle yüksek
desibel gürültüye maruz kalmayla oluşan bir çeşit iç kulak yaralanmasıymış.
Albümün öne çıkan parçalarına
geçmeden önce şunu söyleyelim: Parçaların neredeyse tamamı, grubun 2017 çıkışlı
hit single’ı Ne Farkeder’i andırıyor. Yoğun elektronik altyapılar ve önceki albümlerinde
sıkça görülen lead gitar riff’lerini bir arada kullanan şarkı, Boşnak’ın eskiye
göre de hafif arabeskimsi vokalleriyle kendine özgü bir tat yakalamıştı. Bu
albümde ise parçaya göre sadece gitar kullanımları azalıyor. Geri kalan unsurların
çoğu benzer. Aslında gitarların etkin olması, Yüzyüzeyken’in müzik karakterinin
önemli bir parçasıydı; ancak grup, kendi evrimlerine farklı yollardan devam
ediyor. Bunun muazzam örneklerinden biri olan Sandal, albümün en başarılı
işlerinden biri: Synthpop’un etkilerinden biri olarak kaydın genelinde de olan
o 90’ları andıran retro hava, özellikle bu şarkıya çok yakışıyor. “Yollar aştım
geldim. Kuyulara düştüm kendim. Tırmandım parmaklarımla. Kirlensin tırnaklarım
da” nakaratıyla da parça çok ön plana çıkıyor.
Bodrum, grubun şarkı sözleri
açısından ilk zamanlarını hatırlatan parçalardan biri: Daha önce bahsettiğimiz
gibi, Yüzyüzeyken’i farklı kılan, o doğal ve samimi şarkı sözlerinin ön planda
tutulmasıydı. Böylece grup, kendi Facebook’unda da ifade ettiği üzere “şehirli
bir lirik müzik grubu”ydu. Ancak özellikle bu albümle, grubun artık 4 kişi
olmasının da getirisiyle, sözden çok bestelerin ön plana çıktığını görüyoruz. Bu
parça ise “Şehre yeni geldim dün akşam. Kararım var rakıyı bırakcam.
Yaramıyorsa içmicen başkan. Yamuluyorsan içmicen başkan.” gibi dizelerle,
albümdeki diğer şarkı sözlerine göre daha akılda kalıcı bir yapıda.
Sözleriyle iz bırakan bir diğer
parça olan 2013 ise Gezi’ye selam çakarak o yılın birçoğumuz için unutulmaması
gerektiğini ifade ediyor: “Sanki çocuk 15’inde vurulmadı. Unutup gülebilelim”
ve “Filler unuttu analar unutmadı. Ama nasıl unutabilir.” gibi sözlerle şarkı, doğrudan
kalplerimize kazınıyor. Bunun dışında, albümün açılışını yapan Kadıköy
Kızı, genel olarak bu kaydın özeti gibi: Altyapıları ve düzenlemesiyle,
ardından gelen diğer parçaların da bu karakterde olacağı hakkında bize fikir
veriyor. Aslında, bu olumlu bir durum çünkü şarkıların belli bir bütünlüğü var;
ancak albümün ortalarında bu durum biraz sıradanlaşmaya başlıyor. Parçaların
hepsi birbirine çok yakın. Albümün olumsuz yönlerinden biri bu. Bir diğer ilginç yönü ise Boşnak’ın Dinle Beni
Bi’ ve Onlar da Yansın parçaları başta olmak üzere sergilediği ve r’lere fazla
bastırarak yaptığı arabeske kaçan vokal performansı. Bunlar dışında, genel
olarak synth ağırlıklı retro yapısıyla bir bütünlüğe sahip olan bir albüm bu.
Hatta bu yüzden Akustik Travma, gece yalnız dinlendiğinde size dost da olabilen
bir albüm. Yaramıyorsa içmicen başkan!