11 Mart 2018





Kendrick Lamar ve Dostlarından Afrika Soslu Bir Ziyafet

Kendrick Lamar- Black Panther: The Album

8/10





     
      Marvel’ın devasa filmi Infinity War öncesindeki son adımı olan Black Panther, 2018 yılının en fazla hasılat yapan işlerinden biri. Film, gerek özenle seçilmiş Afrikan-Amerikan ağırlıklı cast’i gerek de NBA All-Star’a bile varan birçok promosyon çalışmaları sayesinde global çapta bir etki yarattı. Black Panther’ın müziklerinden ise en son 2017 yılının “sahibi” DAMN. albümüne imza atan rapçi Kendrick Lamar sorumlu. Hatta bu albümden LOVE.’ın klibinin 1:54 saniyesinde “B. Panther Soundtrack Coming Soon” yazıyordu. Bunun dışında, klasik anlamda orijinal film müzikleri de Ludwig Göransson’a emanet. Ona da ayrı bir parantez açmak lazım; çünkü filmdeki Afrikan kültürüne ait müziklerle günümüz trap parçalarının beat’lerini Killmonger parçasındaki gibi harmanlayarak ortaya çok yenilikçi bir iş çıkarmış. Göransson’u da Black Panther’in yönetmeni Ryan Coogler’ın önceki filmlerinden ve Childish Gambino’nun birçok albümünden hatırlayabilirsiniz.


            Kendrick Lamar, kendisinin Black Hippy grubundan dostlarının yanında ve birçok ünlü müzisyeni de yanına alarak Black Panther: The Album’e imza atıyor. Albümün altyapılarının çoğundan ise daha önce de Lamar ile birçok defa çalışmış Sounwave sorumlu. Aslında özetle, bu bir Marvel filminin “aşırı ticari” bir toplama müzik albümünden öte, tam anlamıyla gerçek bir hip-hop kaydı. Hatta biraz daha net konuşursak şunu söyleyebiliriz ki yılın en başarılı rap albümlerinden biri olmaya aday bir iş. Bunun başlıca sebebi ise tabii Kendrick Lamar’ın son zamanlardaki “formu”: Sanatçı, son yıllarda neredeyse dokunduğu her şarkıyı altına çeviriyor. Ayrıca, albümdeki bir başka güzellik ise bütün şarkıların inanılmaz bir özenle kaydedilmiş olması. Bu etken de kaydın seviyesini oldukça yukarı çıkarıyor: Başka bir deyişle, albümde boş şarkı neredeyse yok. Baştan sona keyifle dinleyebilirsiniz.


            Black Panther parçasıyla açılan albüm, Kendrick’in 2016 Grammy’leri dahil çoğu canlı performanslarında yaptığı gibi yoğun bir duygu yüküyle dinleyicileri karşılıyor. Neredeyse freestyle’ları andıran sözleriyle rapçi, aynı zamanda kendisinin de hip-hop dünyasının Kral T’Challa’sı olduğunu ifade ediyor. All the Stars’da ise Kendrick’in yanında Ctrl (2017) adlı ilk albümüyle büyük başarılı yakalayan SZA’yı dinliyoruz. Şarkı, birçok klişesiyle albümün en klasik ticari işlerinden biri; ancak K-Dot burada da yine dokunduğunu altına çeviren oluyor. Aynı şekilde The Weeknd ile birlikte resmen dünya müzik listelerdeki üst sıralarda dolanmak için yapılmış olan Pray for Me de albümün vitrinlerinden biri. Filmde de T’Challa, Okoye ve Nakia kumarhaneye girerken çalan şarkı, özellikle Starboy (2016) albümü altyapılarını andıran yapısı ve Afrika kültürüne ithafen yerel ögelere yer vermesiyle akılda kalıyor.


            I Am, özellikle alternatif r&b sevenler için 97’li ve Brit Awards ödüllü yetenek Jorja Smith ile albümün en derin işlerinden birini bizlere sunuyor. Sonrasında gümbür gümbür gelen Paramedic! ise çoğu müzikseveri burada Kendrick’e eşlik eden SOB X RBE grubu ile tanıştırıyor. Bu dörtlünün ileride adını çok fazla duyuracağı kesin. Seasons’da ise reggae dokunuşlu vokaller ile özellikle sonlara doğru muazzam flow’lara sahip rap performansları dikkat çekiyor. Trap’in krallarından Future, derin müzisyen James Blake ve Lamar’ın tayfadan Jay Rock’ın bir arada olduğu King’s Dead ise albümün en iyi işlerinden biri. Özellikle Kendrick, parçanın sonlarında resmen ağızları açık bırakıyor. 2018 Grammy performansında da parçanın bu kısmına yer vermişti.



Albümün en özel parçalarından X, Lamar’ın daimi kankalarından muazzam kişilik Schoolboy Q, Güney Afrikalı genç yetenek Saudi ve ünlü rapper 2 Chainz’i bir araya getiriyor. Albümdeki en sağlam beat’lerden birine sahip parça, “Are you on ten yet?” sözleriyle de ile aksiyona tam anlamıyla hazır olup olmadığımızı bizlere soruyor. Şarkının ismi de haliyle 10’un Roma rakamı halinden geliyor. Filmin en heyecanlı yerlerinden biri olan araba sahnesinde arkada çalan Opps ise, resmen klasik bir Vince Staples güzelliği olmuş. Sanatçının kalıpları yıkan rap performanslarının başka bir örneği bu. Lamar da özellikle ayrı bir seviyede. Aslında parçanın sürekli değişen ve deneysel bir yapıya sahip karakteri, albümün çoğu parçasında da görülüyor: Bu nedenle de popüler kültür için değil de sadece sanat için yapılmış bir albüm bu. Hatta keşke filmde bu albümden daha fazla parça kullanılsaymış diye dinleyenleri de üzmüyor değil. Özetle, gerçek kral hem T’Challa hem de Kendrick!