Duman'ın Ari Barokas'ından Muhalifliğin Doruklarında Bir Solo Albümü
Ari Barokas- Lafıma Gücenme
7/10
2018’in Şubat’ında yayımladığı
ilk solo albümü Lafıma Gücenme ile sanatçı, bu sefer yoluna kendi başına devam
ediyor. Eş zamanlı olarak Duman ile çalışmaya da devam eden Barokas, tıpkı daha
önce grubun vokali Kaan Tangöze’nin solo albümünde yaptığı gibi, içinde
birikenleri bu sefer tek başına söylemek istiyor. Tangöze, 2015 yılında muazzam
ilk albümü Gölge Etme’yi çıkardığında o kayıt, politik “gerçekleri” açık açık betimlediği
için oldukça protest bir yapıdaydı. Tıpkı, Gölge Etme ve Duman’ın Özgürlüğün Ülkesi ve Eyvallah gibi birçok parçasında olduğu gibi Ari Barokas da bu çizgiyi
bozmuyor. Böylece, ortaya yer yer gülümseten şahane sözlere sahip, muhalifliğin
resmen doruklarında bir albüm çıkıyor.
Salaksın, özellikle şarkı
sözlerindeki ince ince mesajlarıyla “malum kitlenin” suratına tokat gibi çarpan
bir parça. Üstelik müzisyen, bunu oldukça eğlenceli ve iğneleyici bir üslupla başarıyor.
Aslında şarkının bütün sözleri buraya kopyala-yapıştır yapılabilir güzellikte
ama kısaca şu harika dizelerle Ari Barokas’ın kalemini özetleyelim: “Atanı
anıyorsun. Yatanı sayıyorsun. Vatanı seviyorsun da maşallah. Satanı
görüverirsin inşallah.”. Bir başka dikkat çeken parça, Gavurlar ise “Kara cahil
bir vatandaş. Okumuşlar hepsi de yandaş.” ve “Teröristler durduğu yerde.
Profesörler çürüsün içeride.” gibi sözlerle aslında “dış mihraklar”dan da önce esas
sorunun kendi içimizden kaynaklandığını ifade ediyor.
Albümün öne çıkan parçalarından
Nafile, “Ay ay ay ay” geri vokalleriyle farklılık yaratırken çoğu parçada olduğu
gibi burada da şarkı sözleri akıllara kazınıyor. Öncelikle, ötekileştirmenin
saçmalığından bahseden müzisyen, hepimizin aşk ile meydana geldiğinden
bahsediyor. Bunun yanında da “Basın yayın korkmayın. Palavralar sıkmayın. Özgür
medya evde yok. Gerçeklerden kaçmayın.” sözleri ve hatta şarkının “İmamlı”
dizeleri de kaleminin ne kadar keskin olduğunu bir kez daha belirtiyor. Yaşıyorum Sil Baştan ise albümün Duman sound’una en yakın işlerinden biri. Özellikle
bestedeki gitar kullanımı ve nakarattaki vokalin iniş-çıkışı, grubun akustik
hallerine benziyor. Ayrıca Yangın Var da gitar riff’lerinin bolluklarının
yanında, şarkının ortasındaki sürpriz tempo değişimiyle de albümün en orijinal
parçalarından oluyor.
Genel olarak bakıldığında, Ari
Barokas’ın yer yer Tom Waits’i andıran vokalinin onun albümdeki en önemli
silahı olduğunu söylemek zor; ancak şarkı sözlerinin açıklığı ve muhalif açıdan
vuruculuğu, albümünün bütün unsurlarının haliyle önüne geçiyor. Sözlerle ve zaman
zaman country dokunuşları olan akustik gitarlarla da Tangöze’nin solo albümüne
benzer bir tat yakalanıyor. Bu arada geri vokaller de oldukça başarılı: 123’ün
Dilara Sakpınar’ı ve Büyük Ev Ablukada’dan Gülin Kılıçay (Galvaniz Gelbiraz)
albüme destek vermişler. Albüme damga vuran şarkı sözlerine rağmen, “hit”
potansiyelli çok fazla eser göze çarpamıyor; ancak bir bütün olarak değerlendirildiğinde
ise bu kayıt, vermek istediği mesajı rahatlıkla aktarabilen keyifle
dinlenilecek bir albüm. Ben sana akıllı desem de salaksın!