Nilipek'in Yağmurlu Pazar Günlerimize Eşlik Ettiği Albüm
Nilipek.- Sabah
7,5/10
Kaynak: Wannart
“Yalnız kalmayı seven ve yalnız
kalan bir insanım. Bu da aslında hüzün meselesini kendiliğinden getiriyor.
Yalnız kalabildiğiniz zaman kendinize düşmeye meyilli oluyorsunuz ama bir
yandan da o hüzün, zaten huzuru daha kıymetli kılıyor ya da huzur, hüznü
kıymetli kılıyor. İkisine de ihtiyacımız var bir şekilde, öfkeye de neşeye de
ihtiyacımız olduğu gibi.”
Nilipek, müziğindeki huzur ve
hüzün arasındaki dengeyi Milliyet röportajında bu şekilde açıklamıştı. Yetenekli
müzisyen, gerçekten de her parçasında bu iki hissiyata erişebileceğimiz bir müzik
yapıyor!
Onun bu özgünlüğü ise ülkemizin
alternatif sahnesinde bu kadar benimsenmesinin en önemli sebebi. Bu anlamda da
Batı müziğindeki singer-songwriter anlayışının dingin temsilcilerinden
etkilendiği oldukça belli olan şarkıcı, zaten Seden Mestan’la dolmuştayken de
belirttiği üzere Jeff Buckley, Nick Drake ve Björk gibi isimlerin hastası. Aynı
zamanda da Radiohead ve The Doors gibi ikonik gruplardan da esinlenmiş olan
sanatçı, ülkemizden ise en çok Şebnem Ferah’ın hikaye anlatıcılığını benimsediğini
ifade ediyor.
Güzel İzmir’in Güzel
Bostanlı’sında büyüyen Nil İpek Hülagü, BAL’da okumasının ardından ilk olarak Boğaziçi’nde
sonra da Maastricht’te eğitim gördükten sonra ülkemize döndü. Okuduğu bölüm
olan psikolojik danışmanlık mesleğini yapmak yerine, yanına gitarını ve
ukulelesini alıp genç yaşlardan beri tutkunu olduğu müzisyenlik yoluna baş koydu:
İlk başlarda, güzide cover grubu 7 Pink Floydlar ve 2 Prenses’te geri vokallik
yapan şarkıcı, daha sonra ise solo kariyerine yönelip 2015 tarihinde ilk albümü Sabah'ı bizlerle buluşturdu.
5 yıllık bir sürecin sonunda
hazırlanmış olan bu albümün ilk bölümü, sanatçının Akustikhane videosunda da tatlı
bir şekilde yakındığı üzere gerçekten de “naiflik” ve “huzur” dolu. İkinci
kısımdaki şarkılarda ise bir solo sanatçıdan öte, daha çok “grup müziği”ne
evrilen eserler dinlediğimizi hissediyoruz.
Albümün açılışını yapan Sağanak
Yağmurlu Şarkı, dingin akustik gitar arpejleri ve arka plandaki çocuk sesleriyle
dinleyiciyi anında etkileyen bir eser oluyor. Size modern bir Fikret Kızılok
eseri dinliyormuş hissi veren bu hikayenin ardındaki anlama ise Listelist videosundan erişebilirsiniz.
Senden Uzakta ise günümüz
YouTuber’larının makyaj ya da yemek videolarının yüzde 99’unun arka plan müziği
olabilir. Şaka bir yana, şarkıdaki aşırı tatlı ukulele akorları gerçekten de
dinleyiciyi pamuk gibi yapabiliyor. Özellikle “Senden uzakta, tatsız çileklerden,
tatlı reçeller yaptım sana” kısmı da albümün en çok akılda kalan dizelerinden oluyor.
Ayrıca pek değerli sunucu ve sanatçımız Yekta Kopan’ın Noktalı Virgül’de bizzat
ukulelesiyle bu parçaya eşlik ettiği samimi performansı da kesinlikle tavsiye
ediyoruz.
Kınalıada parçası dikkatli dinlenildiğinde,
akorlarının Duman’ın Belki Alışman Lazım klasiğinden fazlaca ilham aldığını hissedebilirsiniz.
Şarkı, mızıka kısımlarının yarattığı country folk havasıyla albümün dikkat çeken
eserlerinden biri oluyor.
Albüme adını veren Sabah ise
sanatçının, röportajda bahsettiği üzere aslında gece boyunca görülen kabus (ya
da hayatımızdaki sıkıntılar) sonrasında her zaman “sabah”ın olması ve güneşin
doğması (yani sorunlarımızı bir şekilde aşmamız) hakkında bir eser. Aynı
zamanda da şarkının sonunda sürekli tekrarlanan bu dizeler ise sanki bize Sakin
grubunun eski bir şarkısını dinliyormuşuz hissini veriyor:
“Sabah olsun bak, açarız
perdeleri.
Bizi korkutan o sesler, yavaş
yavaş susar ve biter.”
Bir dönemin türkçe indie rock efsanesi
Sakin grubunu, biraz önce boşuna anmadık: Nilipek’in muazzam Sakin cover’ı
olan Hamur İşleri, albümün kesinlikle en değerli eserlerinden biri. Şarkının
orijinali, Seyfi Teoman’ın Bizim Büyük Çaresizliğimiz (2011) güzelliğinin film
müziği olarak yayımlanmıştı. Ünlü yazar Barış Bıçakçı, hem bu filmin
senaryosunu hem de şarkının sözlerini yazmıştı. Sakin ise Hayat (2008) isimli
“mükemmel” bir albüme imza attıktan sonra da bu şarkıyla yine başarısını devam
ettirmişti.
Ancak ne yazık ki çok kısa bir süre
sonra, resmen art arda yıkıldık: Hem Seyfi Teoman, filmden 1 sonra 35 gibi gencecik
bir yaşta aramızdan ayrıldı hem de o şarkıyı yorumlayan Sakin grubu tamamen
dağıldı (Bkz. Onurr). Nilipek ise muhtemelen bu sebeplerle şarkıyı acayip “sakin”
ve kırgın bir şekilde yorumluyor. Bu sözler ise içimizi acıtıyor: “Kapıyı
açasım yok, dışarı çıkasım da.”
Albümün belki de en özel şarkısı olan Gömülür ise şarkıcının Vogue videosunda değindiği üzere “kariyerini
değiştirdiğini düşündüğü iki şarkıdan biri”. Özellikle, parçanın nakaratı oldukça
ön plana çıkıyor ancak albümün genelindeki şarkılarda ise bu niteliğe pek
rastlayamamıştık.
“Güldürür müyüm seni, bıktırır
mıyım bilmem.
Baktırır mıyım yüzüme eğer
güldürürsem?”
Sözleriyle adeta albümün zirvesine
yerleşen bu duygusal eser, 6 buçuk dakikalık süresine rağmen şarkıcının derin bir
hisle söylediği vokalleri, gitar akorları, minimalist ksilofonu ve aranjmanıyla
akıp gitmeyi başaran bir şarkı haline dönüşüyor.
Ayrıca, albümün enstrümantal açıdan
en dolu işi olan Şapka ve sonu biraz fazla uzatılmış olsa da Yeşil Çimler de oldukça dikkat çeken eserler oluyorlar.
Genel olarak ise 5 yıllık bir emeğin
sonucu olan bu albüm, hem şarkı sözleri hem de dinleyiciye geçirdiği hissiyatı
açısından sanki yağmurlu pazar günlerimize eşlik edebilecek sıcaklıkta bir eser
gibi. Ancak maalesef albümün en önemli sıkıntısı ise içerdiği hit sayısının
azlığı. 2-3 parça dışında dönüp dönüp dinlenecek çok iş barındırmasa da bir
bütün olarak dinlemenin aşırı keyif verdiği bir kayıt bu! Bütün isimlerinle
sana bu albüm için teşekkür ediyoruz Nilipek, "Nilipek.”, Ayşegül Nazcan ya da Nil
İpek Hülagü!
Kaynak: 1.