3 Eylül 2018





Fransızcayı Günümüz Müziğine Adapte Eden Albüm

Stromae- Racine Carrée

9/10






    
        Belçikalı müzisyen Paul Van Haver, 2008 yılında ünlü radyo kanalı NRJ’de staj yaparken ilk single’ı Alors On Danse’u radyodaki müzik menajerine dinletti. Menajerin parçaya bayılmasıyla birlikte şarkı; önce sürekli bu radyoda çalındı ve kısa süre geçmeden de bütün dünyada çalınan devasa bir hit haline geldi. Şarkı, sözleriyle ve şu muazzam klibiyle “sıradan insanın” hayatının monotonluğunu ele alıyordu. Parçadaki synth ve üflemeli kullanımı sayesinde modern anlamda bir Eurodance akımı, house ile Fransız hip-hop’ını bir araya getiren bu özgün tarzı da müzik dünyasına sunuldu. Sanatçının sahne ismi ise klasik müzikteki Maestro kavramının bir nevi anagram’ı: Stromae. Aslında daha çok Fransız sokak diline özgü olan “kelimenin hecelerinin yerlerini değiştirerek okuma” anlamına gelen verlan argosundan türetilmiş. İsminin hakkını gerçekten de veren Stromae, ilerleyen dönemde de “tek şarkılık bir müzisyen” olarak kalmadı; önce Cheese (2010) albümü ile piyasada kalıcı oldu, daha sonra da Racine Carrée (2013) ile zirveye ulaştı.


            Fransızcanın günümüz popüler müziğine eskisi gibi yetişemediği açık bir gerçek. Eskiden Eurovision parçaları bile farklı ülkeler tarafından Fransızca söyleniyordu. Ancak şu anki teknoloji çağında İngilizcenin bir nevi evrensel dil haline gelmesiyle evrensel müzik de çoğunlukla bu dilde yapılıyor. Her ne kadar Zaz, Indila ve Maître Gims gibi dünya çapında ses getiren birçok Fransızca söyleyen isim olsa da Stromae’nin Racine Carrée albümünün yarattığı etki, bu isimlerinkinden bir adım daha fazla: Albüm, sadece Fransa’da 2 milyonun üzerinde satarak o ülke tarihinde en fazla satan 20 eser arasına girdi. Tam liste için şuraya göz atabilirsiniz. Belçika için ne denli bir etki yarattığını ise söylemeye gerek yok; Stromae, Lara Fabian ile birlikte ülkenin yaşayan en önemli müzisyeni. Bu albümün bu kadar başarılı olmasının ise en önemli sebebi ise eserin inanılmaz bir özenle inşa edilmesi. Her parçada birçok detay yakalanabiliyor.


            Papaoutai, gerek acayip derin şarkı sözleri olsun gerek de dinleyenini yerinde durduramadığı altyapılarıyla olsun her anlamda dopdolu bir şarkı. Albümün en değerli hiti olarak da lanse etmek yanlış olmaz; çünkü şu harika videosu, 2018 yılı itibariyle YouTube tarihinde en çok izlenen Fransızca müzik klibi. Genel olarak ise yazının ilerleyen bölümlerinde de övmeye devam edeceğimiz gibi, sanatçının bütün klipleri ayrı birer sanat eseri. Bu şarkının ismi ise Fransızca’da “Papa où t'es?” yani “Baba neredesin?” sorusunun bir nevi okunuşundan geliyor. Bunun sebebi ise -klipten de anlaşılacağı üzere- müzisyenin, şarkıyı babasına ithafen yazması: Ruanda kökenli babası, 1994 yılındaki Ruanda Soykırımı’nda öldürüldüğünde henüz 9 yaşında olan müzisyen, aynı zamanda babası çok da ünlü (ve yoğun) bir mimar olduğundan onunla hayattayken de doya doya vakit geçiremediği için bu şarkıyı kaleme alıyor. Özellikle, “Tout le monde sait comment on fait les bébés. Mais personne sait comment on fait des papas.” yani “Herkes, nasıl bebek yapılır biliyor; ama kimse nasıl babalık yapılır bilmiyor.” gibi birçok vurucu sözlerle şarkı, dinleyicinin doğrudan kalbine giriyor.


            Formidable, sevgilisinden yeni ayrılmış ve bu yüzden de çareyi alkolde bulmuş bitik bir adamı anlatan hüzünlü bir şarkı. Parçanın yine başka bir Stromae şaheseri olan şu klibi ise Brüksel’de gizli kameralarla doğaçlama çekilmiş. Videodaki bütün konuşmalar gerçek. Bu albümdeki bütün parçalarda olduğu gibi sanatçı, keskin kalemini bir kez daha konuşturuyor: “Si Maman est chiante, c'est qu'elle a peur d'être mamie. Si Papa trompe Maman, c'est parce que Maman vieillit.” yani “Eğer annen can sıkıcı biri olduysa, büyükanne olmaktan korktuğu içindir. Eğer baban anneni aldatıyor ise de annen yaşlandığı içindir.” gibi ilişkilere dair birçok çarpıcı söze sahip. Albümün başka bir hiti olan Tous Les Mêmes de şuradaki etkileyici müzik videosu ile anlattıklarına paralel bir anlatıma gidiyor. Parça, erkeklerin ve kadınların stereotipik hareket ile davranışlarını iğneleyici bir üslupla ele alan bir güzellik. Hatta Stromae şu canlı performansında olduğu gibi çoğu zaman şarkıyı söylerken makyaj yapıp peruk takıyor. Nakaratta sürekli tekrarlanan “Rendez-vous” ise ülkemizdeki dinleyicilere yakın olan “randevu” kelimesi; parça bu şekilde çok akılda kalıyor.


İlişkiler dışında ise yine birçok konuyu bu şahane albümünde ele alan Belçikalı sanatçı, Quand c'est? parçasında ise -yine- başka bir harika olan şu klibinde ifade ettiği üzere çok acı bir gerçeği unutmamamızı sağlıyor: Kanser. Kelime oyunlarına ve farklı yazılışlarına bayılan bir şarkı yazarı olan Stromae, burada da anlamını fark ettiğiniz anda tüyleri diken diken eden bir ayrıntıyla bizi dağıtıyor. Tam olarak “Ne zaman bu?” olarak çevirebilecek “Quand c'est?” ve Cancer’ın okunuşu aslında tamamen aynı. Klibinde ve canlı performanslarında da arka planda kanseri temsil eden bir örümcek-vari yaratığın parçaya kattığı derinlik, gerçekten de çok fazla. Farklı bir konuya değinen Carmen ise, 1875 yapımı efsaneleşmiş Georges Bizet operası Carmen’e atıf yapıyor. Oradaki “L'amour est un oiseau rebelle” yani “Aşk, asi bir kuştur.” sözünü günümüz sosyal medyasına bir eleştiri olarak uyarlayarak “L'amour est comme l'oiseau de Twitter.” yani “Aşk, Twitter (logosu) gibi bir kuştur.” sözüyle şarkıyı açıyor. Parça, şu sanat eseri animasyon videosunda da görüldüğü üzere birçok dizesiyle birlikte sosyal medya bağımlılığı ve yapaylığını eleştiriyor.


Albümün enerjisi bol birçok güzelliği var: Belçika Futbol Takımı'nın müziği de haline gelen Ta Fête, “üflemelilerle kopulan” Cheese albümündeki parçalara benzeyen bir eser. Bunun yanında, sanatçının insanoğlunun kökenini kaleme aldığı Humain à L'eau da benzer bir yapıda. Ayrıca, Maître Gims ve Orelsan’ın konuk olduğu, albümün şahane kapanışını yapan AVF ise yine bunlara başka bir güzel örnek. Şarkının ismi, Fransızcada çok bilinen bir küfür olan “Allez vous faire foutre”un bir nevi kısaltılmışı. Merak edenler için anlamını belirtelim: “Go fuck yourselves”. Son olarak, Racine Carrée albümü ile yakından ilgilenenler için şunu söyleyebiliriz ki müzisyenin kendi hesabından yayımlanan 2015 Montréal konserinin tamamına şuradan ulaşabilirsiniz. Aslında bu videoya sadece “konser” demek yanlış bir tanımlama olur; çünkü animasyonlarıyla, (1.90’lık boyuyla) danslarıyla, (özellikle Carmen’deki) koreografileriyle, kıyafetleriyle ve hatta sürpriz acapella'larıyla tam bir müzikal gösteri bu. Stromae, her ne kadar müthiş bir sese sahip olmasa da prodüktörlük bilgisi, rap yeteneği, zeka dolu şarkı yazarlığı ve en önemlisi her anlamada bir “sanatçı” olmasıyla Fransızca müziğin günümüzdeki en yetenekli değerlerinden biri. Dinleyin ve izleyin!
           
Kaynak: 1.